Řešitelský tým:
V Praze, dne 4.1.2004 |
Úvod:
Cílem projektu Virtuální srdce Prahy je jednak propagace
krás Prahy a jednak demonstrace možností moderní sdělovací techniky.
Naší snahou v tomto projektu bylo vytvořit model exteriéru a interiéru Staroměstské radnice, opatřený fotorealistickými texturami a zvukovým záznamem orloje. Tento model je doplněn o multimediální prezentaci, obsahující mimo jiné panoramatické fotografie z věže radnice, nájezdy na okolní významné objekty ve formě videa (.avi) a informace o radnici historického a částečně technického rázu.
Pořizování dat:
Základním zdrojem dat pro tvorbu obou modelů byly pro nás
fotografie pořízené digitálními fotoaparáty. Aby bylo možno fotografie dobře
kalibrovat a následně z nich vytvářet model, byly fotografovány s minimálním
zoomem.
Audio záznam byl pořizován digitálním minidisc recordérem. Při snímání bylo důležité vypnout regulaci hlasitosti záznamu.
Historické a technické informace o radnici jsme získávali z internetu, knih a stavebních plánů radnice.
Zpracování dat:
Modely:
Při tvorbě modelů jsme nejprve vytvořili základní kostru z fotografií pomocí
programu Image Modeller Light, čímž jsme zaručili, že zůstanou zachovány poměry
mezi
rozměry objektů a zároveň vytvořili část textur, které by bylo jinak obtížné
získávat z podhledu fotografa. Bohužel tímto způsobem šlo vytvářet pouze některé
objekty, neboť se nepodařilo vzájemně zkalibrovat dvě sady fotografií pořízených
různými fotoaparáty. Získané modely jsme dále dotvářeli a zjednodušovali pomocí
3D Studia Max, aby byly efektní, ale výpočetně jednoduché.
Exteriér radnice (odkaz na video) | Vyhlídková místnost na vrcholu věže (odkaz na video) |
Zvuk:
Při zpracovávání zvuku bylo potřeba, aby v záznamu bylo pokud
možno málo rušivých jevů, jako hlasy lidí, vítr, zamykání dveří vrátným apod.
Bohužel, Orloj je v provozu pouze mezi 9:00 a 21:00, kdy již na Staroměstském
náměstí panuje čilý ruch. Pro čistění zvuku a následnému přidávání pozadí
byl použit program GoldWave. Kvalita výsledku je částečně
omezena tím, že snímané zvony zní na velkém spektru frekvencí (včetně lidské)
a při potlačení některé z nich se to na výstupu projeví.
QuickTime VR panorama:
Panorama bylo vytvořeno pomocí skládání fotografií pořízených na ochozu radnice.
Jak je vidět na obrázku, je třeba dobrá viditelnost a malý vítr, aby se scéna
příliš neměnila v průběhu focení. Pakliže není k dispozici stativ, je nezbytné
jednotlivé fotografie otočit a dobarvit chybějící části oblohy. Každá fotografie
je pořizována za jiných světelných podmínek (ve stínu budovy, proti sluníčku,
atd.), proto je nezbytné upravit její jas a kontrast, aby nedocházelo na výsledném
obrázku k výrazným přechodům. Pro tyto úpravy jsme s úspěchem použili program
Adobe Photoshop. Výsledné panorama pak bylo poskládáno pomocí programu Panorama
Factory.
Panorama Prahy z ochozu věže |
Video:
K prezentaci
jsme připojili dva druhy videí představující nájezdy z vrcholu věže na okolní
zajímavé stavby a dvě syntetická videa navazující na nájezdy z Petřínské rozhledny
a Žižkovské
věže.
První
typ
byl
pořizován
videokamerou za ne příliš dobré viditelnosti, kdy se bohužel ani přes zvýšení
kontrastu příliš nepodařilo potlačit mlhu. Ke střihu jsme použili program
VirtualDub
s plug-inem Deshaker pro softwarovou stabilizaci
obrazu.
Druhý
typ videí byl vytvářen postupným prolínáním třech fotografií různého stupně
přiblížení. Pro jejich výrobu se ukázal šikovným program Sonic Foundry Vegas.
Snímek reálného videa | Snímek videa získaného prolínáním |
Text:
V textu, vyhotoveném v češtině a angličtině, jsme popsali historii
Staroměstské radnice - postupné připojování jejích budov a jejich architekturu
i významné
historické události spjaté s radnicí. Část textu je věnována Orloji
a pověstem o něm. V závěrečné části textu je souhrn nejvýznamnějších dat,
technické informace z plánů Stavebního úřadu Magistrátu hl. m. Prahy a turistické
informace
o provozních hodinách a prohlídkových okruzích.
Definovat část textu, kterou jsme sami sepsali je poměrně obtížné. Jedná se o kompilaci z několika zdrojů (viz literatura) doplněnou o informace odečtené ze stavebních plánů, provozní informace získané z internetu a na místě. Takto získaný text jsme přeložili do angličtiny.
Literatura:
Hrubý odhad časové náročnosti za předpokladu touto prací již získaných znalostí:
Aktivita | Řešitelé | ||
David Antonín | Martin Krahulík | Oto Válek | |
Nafocení radnice | 3h | 3h (v 5 foceních) | 3h |
Panoramatické QuicktimeVR z věže | 2h | - | |
Videa | 3h | - | |
Stavební dokumentace | 5h (4 návštěvy archivu) | ||
3D model - Image Modeller | 40h | 8h | |
3D model - 3D Studio Max | 5h | 10h | 50h |
Úprava textur | 4h | 25h | 7h |
VRML | 5h | - | 5h |
Zvukový záznam orloje | 5h | ||
Text a jazyková korektura | 12h | 2h | |
SUMA | 62h | 68h | 67h |
Závěr:
Během této práce jsme vytvořili dva 3D modely ( exteriéru a interiéru)
ve 3D studiu Max a k nim příslušné VRML modely, QuickTime VR panorama Prahy,
několik druhů videí, zvukový záznam a doprovodný text. Přitom jsme si osvojili
rekonstrukci 3D modelu z 2D fotografií pomocí programu Image Modeller Light,
modelování ve 3D studiu Max, alespoň částečně základy VRML, střih reálného
videa a zvuku a úpravu obrazů pro tvorbu panoramatických fotografií a syntézu
videa jejich prolínáním.
U některých členů týmu se jednalo o první setkání s prací na reálném projektu. Viděli jsme v praxi některá úskalí takovéto práce i jak snadno dojde k problémům v komunikaci mezi jednotlivými týmy.
I přes dílčí problémy a skutečnost, že jsme se většinu věcí učili za chodu, se nám práci podařilo úspěšně dokončit a myslíme si, že nám práce na tomto projektu hodně přinesla.